Kunstbende Zuid-Holland viert 25e verjaardag in Paard van Troje!

KB15_LOGO_ZH ZWARTKunstbende is de landelijke wedstrijd voor jong creatief talent in de leeftijd van 13 t/m 18 jaar. Dit jaar is de 25e verjaardag van de Kunstbende. Het thema is daarom ook FEEST! en er wordt uiteraard flink uitgepakt. De voorronde in Zuid-Holland is op zondag 3 mei in het Paard van Troje in Den Haag.

Deelnemers hebben zich de afgelopen maanden in grote getale ingeschreven in de categorieën: DJ, Muziek, Dans, Expo, Fashion, Film, Taal en Theater. Op deze jubileum editie zullen ruim 90 acts het podium betreden. Alle acts zijn zelf bedacht en zelfgemaakt en geïnspireerd op het thema van dit jaar: FEEST!

Naast de acts van de deelnemers, zien we ook oud-deelnemers terug in de jury, als presentator én binnen het onderdeel Zoete Wraak. Bij de Zoete Wraak kunnen oud-deelnemers nogmaals laten zien wat ze in huis hebben en de Zoete Wraak jury overtuigen van hun talent. Om er een echt feestje van te maken is er een Silent Disco met Kunstbende dj’s, een Popbingo met mooie prijsjes, de Monsterbende Photobooth, het Tell Your ARTtale spel, Life Size Painting en heeft de organisatie nog meer leuke verrassingen in petto.

Alle acts gaan zich de komende week nog keihard in het zweet werken om er op 3 mei in het Paard van Troje met de hoofdprijzen vandoor te gaan.

Extra informatie:
Datum: zondag 3 mei
Deur open: 11.30 uur / aanvang: 12.00 uur
Prijsuitreiking: 18.00 uur
Entree: € 5,-
Voor kaarten ga je naar de website van het Paard van Troje of koop ze aan de deur.

Voor meer informatie over de Kunstbende en de voorronde, ga je naar de website.

Naamsbekendheid of keiharde knaken?

maaike steenis columnEen bos bloemen of een kadobon in plaats van een gage. Een bekende situatie voor veel muzikanten. Ik schreef er al over in mijn vorige column. Toch kunnen er goede redenen zijn om voor niets (of voor weinig) op te treden: promotie, naamsbekendheid of ervaring. Veel organisatoren zijn zich daar goed van bewust. Ze roepen dan al snel “Er is geen budget, maar het is goed voor je naamsbekendheid.”

Helaas blijkt dat maar al te vaak een loze kreet. Zo’n gratis gig levert je uiteindelijk niks op. Hoe kun je dat nou voorkomen? Hoe bepaal je wanneer het zinvol is om iets voor niets te doen? En wanneer kun je beter bedanken?

Het helpt je om heel duidelijk te hebben wat je reden is om een bepaalde klus aan te nemen. Er zijn vijf redenen om ‘ja’ te zeggen tegen een optreden:

1. Geld
2. Netwerk / interessante contacten op doen
3. Promotie / naamsbekendheid
4. Ervaring / iets nieuws leren
5. Plezier / goed gevoel

Het is natuurlijk geweldig als een gig aan elk van deze punten bijdraagt. Maar dat hoeft niet altijd. Er is niks mis mee om die ene opdracht te doen omdat het lekker betaalt. Of om ‘ja’ te zeggen tegen iets waarvan je veel kunt leren. Of om toch onder je normale prijs op dat ene festival te spelen omdat het gewoon supergaaf is om te doen.

Als je voor jezelf helder hebt wat jouw redenen zijn om een opdracht aan te nemen, kun je makkelijker beslissen of je er ‘ja’ of ‘nee’ tegen moet zeggen. Bovendien ervaar je minder frustratie als je toch eens iets doet dat minder goed betaalt. Je kunt immers prima aan jezelf uitleggen waarom je dat doet.

Daarnaast kun je, door helderheid te scheppen in je eigen motivatie, makkelijker concreet maken wat je ergens uit wilt halen. En daar vervolgens heldere afspraken over maken. Stel dat je tegen een gereduceerde prijs een korte set speelt op een benefietavond omdat je weet dat de organisatie een groot netwerk heeft. Dan kun je vragen bij wie ze jou kunnen introduceren en op welke manier ze dat gaan doen.

Of als je optreedt op een festival met een klein budget om naamsbekendheid te creëren kun je afspraken maken over de mogelijkheid om via hun website en sociale media je nieuwe album te promoten.

Uiteindelijk is ook een opdracht die je gratis of voor een lagere prijs uitvoert een zakelijke deal. Jij geeft iets en daar wil je iets voor terug. Wat dat precies is kan verschillen. Uiteindelijk gaat het erom dat jullie beiden tevreden zijn met wat je hebt gekregen.

Maaike van Steenis

SuccesalsCreatief fcMaaike van Steenis is trainer en leert muzikanten en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Meer is eigenaar van het bedrijf Succesvol Ondernemen als Creatief. Meer informatie daarover vind je op haar website.