Silver Linings

setbacks and remediesSetbacks & Remedies
download-album
poppunk / emorock

Eerst een muzikaal geschiedenislesje. Eind jaren ’90 besloot een aantal bands in de Amerikaanse hardcore punkscene dat het allemaal wel wat minder macho en kwetsbaarder mocht. Het nieuwe genre sloeg aan bij kids die het gevoel hadden dat ze er niet bij hoorden en die zich identificeerden met songteksten over buitenbeentjes, pijn en emoties. Emo was geboren en leidde rond 2005 tot een hausse aan bands. En zoals dat gaat bij subculturen, is de mainstream onherroepelijk de ondergang.

‘Emo’ werd een vies woord. Muzikaal was het helaas tegen die tijd al niet veel beter. De echte liefhebber haalde zijn neus op voor Paramore, My Chemical Romance en Panic! At The Disco, bands die met hun tattoos, piercings en zwarte lokken meer een emo-persiflage waren dan iets anders. U merkt het: hier spreekt een kenner.

En alsof Paramore nooit not done is geweest, is er nu de eerste langspeler van de Rotterdams/Dordtse band Silver Linings. De band begon als studioproject van Nick Plazier en Jelle de Vos, maar met de komst van frontvrouw Marieke Kemp timmert Silver Linings nu alweer een jaar of vier aan de weg en viel onlangs in positieve zin op door een leuke Imagine Dragons-cover. Kemp zet zich daarnaast met de frontdames van o.a. de Haagse bands Left Alive en Cookie and the Crunch in voor FFRN oftewel Female Fronted Rocknight, een stichting waarin inmiddels een negental bands onder vallen.

Setbacks & Remedies dan, werd geschreven over een periode van drie jaar. De plaat werd gemixt door Daniele Brian Autore van Vanilla Sky. Dat zegt u wellicht niks, maar als u de in 2007 uitgebrachte punkcover van Rihanna’s Umbrella voor de geest kan halen: die dus. En Autore heeft zijn werk goed gedaan, want Setbacks & Remedies is een erg degelijk geproduceerde plaat. Daarnaast is Silver Linings getalenteerd genoeg om precies te vangen wat emopoppunk zo onweerstaanbaar maakt: de juiste energie en dynamiek in de songs en een frontvrouw met indrukwekkende vocale capaciteiten die de ‘teenage angst’ van de gemiddelde puber precies juist weet te verwoorden.

Helaas zit er in de sterke kanten van de plaat ook het grootste probleem van Silver Linings. De band heeft iets te goed naar ongetwijfeld grote voorbeeld Paramore geluisterd en snijdt daadwerkelijk ieder cliché in het boekje aan: de powerballad (Jump In), de haatsong (Listen), het kwetsbare tokkelnummer (Hello); you name ‘em. Ook tekstueel voldoet Silver Linings aan het emoplaatje: ‘I hope that you’re okay / I guess it meaningless to say / When the words are crying in your ears / That you realise they’re from my mouth’, en: ‘You lie awake / Staring at the ceiling / Project all the images again / Your clouded self esteem is rooted in your past’.

Maar voor de duidelijkheid: voor wat het is, is Setbacks & Remedies een alleszins degelijke plaat die muzikaal en vocaal goed in elkaar steekt. Daarbij is dit een jonge band, die nog zat stappen kan zetten. Liefhebbers van authentieke punk zullen deze plaat misschien rustig in de platenbak laten liggen. Maar als Silver Linings dit genre nieuw leven kan inblazen en er zo voor zorgt dat de buitenbeentjes en emokids stoppen met naar Skrillex luisteren: prima!

Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp.

Robin van Essel

Caza

caza-kimpeman2Kimpéman
download-ep
hiphop

Caza won in 2014 de Sena Grote Prijs van Rotterdam in de categorie ‘urban’ en sindsdien gaat het hard met de boy; touren met Ronnie Flex, Bokoesam en de Lefensmannen, studiosessies bij 101Barz en niet één maar twee optredens op het Provinciale Bevrijdingsfestival in Rotterdam. Onlangs releaste hij in eigen beheer de zeven tracks tellende Kimpéman ep. De plaat is volledig geproduceerd door RNF, die je misschien wel kent van De Libi van Mr. Polska.

Vanaf de eerste track is het eigenlijk al één groot feest. Caza gaat in hoog tempo met grappige teksten en aanstekelijke refreintjes over de dikke beats heen als een mes door de boter. De mix van verschillende stijlen, van UK bass tot rave, maakt de plaat erg interessant voor in de club en de kenmerkende stijl van Caza’s raps en zang sluit hier naadloos op aan.

Wat direct opvalt is dat er maar één featuring op de ep staat, maar dat is er dan ook gelijk maar eentje met Def Rhymz(!). Deze track, Los, is een absolute banger en zal het zeker goed doen op de festivals. En de versie van Def Rhymz neemt de dertigers onder ons weer even terug in de tijd van Doekoe en Schudden.

Een van de meest opvallende tracks van de plaat is Utopia, waarin Caza voornamelijk zingt. De track heeft een fantastische Stromae-achtige vibe en laat zien dat Caza’s stijl erg divers is. Daarbij klinken de producties van RNF erg strak en veelzijdig, waardoor je wel moét blijven luisteren.

Als er dan toch een puntje van kritiek genoemd moet worden dan is het dat de zang van Caza soms iets strakker kan. Maar voor het geheel maakt dat niet zoveel uit, want Caza is een entertainer in hart en nieren en dat kan je horen.

Concluderend uit bovenstaande kunnen we wel stellen dat Caza een geweldige nieuwe aanwinst is voor de Nederlandse clubscene. Zijn positieve energie en kenmerkende stijl zijn verfrissend en onderscheidend. Als Caza in dit tempo doorgaat kan binnenkort niemand meer om hem heen!


Meer weten over Caza? Bezoek zijn website of Facebookpagina.

Conchitta Bottse