Promotioneel

Lees de artikelen hieronder om zo veel mogelijk te weten te komen over het promoten van je band en product.

Verslag Meet The Pro sessie: Social Media

Social Media zijn voor artiesten steeds belangrijker. Daarom organiseerden we afgelopen 30 november een Meet The Pro sessie over dit onderwerp. Het panel bestond uit Anna Oosterling (Chef Special en Typhoon), Lijne Kreupeling (Within Temptation en Sevdaliza) en Meet The pro veteraan Martijn Crama (management IX). Lees hier het verslag van de avond.

» Lees verder

Verslag Meet The Pro sessie: Radio, Pluggers & Playlists

Hoe kom ik op de radio? Waar moet een liedje aan voldoen om op de radio te komen? Hoe bereik je de juiste mensen, en wanneer is jouw muziek wel of niet interessant voor radio stations? Wat doet een plugger en heb je er eentje nodig? Tijdens de Meet The Pro sessie van 4 juli nodigden wij Flip van den Enden, Rene Harks en Menno Visser uit om dat tot in de puntjes uit te leggen.

» Lees verder

Hoe schrijf je een artiesten biografie?

De biografie is één van de belangrijkste producten die je als act moet hebben. Het dient als visitekaartje naar de buitenwereld en laat zien wie je bent en wat je doet. Je biografie kan bepalen of een programmeur je boekt of niet, of een journalist over je schrijft of niet en of het publiek warm loopt voor jouw act of niet.

» Lees verder

Interview: Hilde Smetsers (Into The Tune)

Into The Tune is een nieuwe website die iedere dag een top 100 met de populairste nieuwe muziek presenteert. De top 100 van Into The Tune is gebaseerd op de muziek waar mensen online naar luisteren en over praten. Wij spreken met mede initiatiefnemer Hilde Smetsers over dit interessante (promotie) platform voor bands.

» Lees verder

Interview: TunePitch

TunePitch is een tool voor muziekliefhebbers om de populariteit van de muziek van morgen te voorspellen, door te investeren in potentiële hits. TunePitch is gestart in oktober 2012, de eerste regel code werd geschreven in januari en de website is 21 maart 2013 officieel gelanceerd. De Popunie sprak met de enthousiaste oprichter Bart Proost.

» Lees verder

Interview: Songflow

Songflow opgestart in december 2012. Songflow is een social music distribution platform, een dienst die artiesten helpt bij het verspreiden van hun muziek via alle denkbare digitale kanalen zoals iTunes en Spotify.

» Lees verder

Haal alles uit je persbericht!

Op je eigen website, blog en social media sites heb je het laatste nieuws over de activiteiten van de band of act staan. Maar daarnaast zijn er natuurlijk vele muziekbladen, journalisten en online media die jouw nieuws zouden kunnen verspreiden (lees: band/act promoten!). Om deze media te triggeren over je te schrijven stuur je een persbericht. Zo kan bijvoorbeeld het uitkomen van je (debuut)album, clip of een bijzondere samenwerking een aanleiding zijn om een beroep te doen op de externe media.

» Lees verder

De perfecte promotiefoto voor je band/act

Iedere band die serieus met muziek bezig is, krijgt er een keer mee te maken: de vraag naar promotiefoto’s. Je kent ze wel, de zeer stoere of juist uiterst lieve foto’s van bands die duidelijk iets uit willen stralen. Maar hoe kom je nou tot de passende promotiefoto voor jouw act?

» Lees verder

Muziek uitbrengen op USB-stick

SEPTEMBER 2011 – Vraag: Is een usb-stick een geschikt medium om muziek op uit te brengen?

Antwoord: Jazeker!

Hans Dulfer doet dat zelf al jaren en verkoopt ze bij optredens. Universal heeft in 2007 geprobeerd de bijna ‘drooggevallen’ singleverkoop weer nieuw leven in te blazen door een single van Keane op usb-stick uit te brengen. Het bleek echter geen opvolger voor de single te zijn. Toch heeft een usb-stick vele voordelen ten opzichte van een cd, juist voor eigen beheer-artiesten.

[…]

» Lees verder

Bandmarketing

Vraag: Wat is marketing en hoe doe ik dat met mijn band?

Er zijn veel definities van het begrip marketing, mocht je die willen weten dan is het handig even naar Wikipedia te surfen. Ik hou het simpel op: marketing is alles wat je doet om je band te verkopen.

To P or not to P, that’s the question!
In marketing draait alles traditioneel om de vier P’s. De vier P’s staan voor Product, Prijs, Promotie en Plaats. Dit […]

» Lees verder

Demo opsturen naar platenmaatschappij

Vraag: Heeft het nog zin om demo’s op te sturen naar platenmaatschappijen? Of kun je tegenwoordig jezelf beter opgeven voor nationale talentenjachten als Idols, Popstars, Evita of iets dergelijks…

» Lees verder

Muziek op websites plaatsen, mag dat zomaar?

Stel, je wilt muziek van andere artiesten op je website plaatsen om je vrienden ook kennis te laten maken met deze te gekke artiest. Mag dat zomaar? Met welke rechten krijg je te maken? En wat als iemand dat met jouw muziek doet?

» Lees verder