Tourverslag: All For Nothing in Kenia

afn0Op 5 november 2016 vond er in Nairobi (Kenia) een benefiet show plaats, georganiseerd voor en door de Hardcore Help Foundation. Onder andere Rotterdams hardcoretrots All For Nothing speelde op dit This Is Africa Fest en wij vroegen de band na afloop een verslag voor ons te maken en meer te vertellen over deze sympathieke organisatie.

Hardcore Help Federation (HFF) is een kleinschalige liefdadigheidsorganisatie die wordt gerund door Rico Huntjes en een aantal vrijwilligers en die breed wordt gedragen door de internationale hardcore scene. De ingezamelde middelen en fondsen komen ten goede van projecten in binnen- en buitenland. Zo heeft Rico ook een project in Kenia waarbij hulpmiddelen zoals rolstoelen en protheses worden gedistribueerd.

afn4Tijdens een van zijn bezoeken raakte hij betrokken bij de muziekscene in Nairobi en ontstond het idee om ook in Kenia een benefiet show te organiseren, zoals dit al vele malen in Europa gedaan is. We volgen de HHF al nauwgezet sinds de oprichting ervan (kort na de tsunami in Japan).  We hebben toen een T-shirt gemaakt waarvan de opbrengst ten goede kwam aan de HHF, die er voor zorgde dat hulpgoederen en geld terecht kwamen bij de slachtoffers. Al snel volgden vele andere (internationale) bands.

Toen All For Nothing als buitenlandse act gevraagd werd om op de benefietshow te komen spelen hoefden we dus ook niet lang na te denken. “JAZEKER! WE KOMEN”

afn6Op 3 november vertrokken we vanaf Schiphol om via Istanbul naar het voor ons nog onbekende Nairobi te vliegen. Met enkel onze gitaren, pedalen en de nodige drum hardware begaven we ons naar het vliegveld. Onze gitarist Tim was als geluidsman mee op tour met een andere band dus hadden we Robert (Ghost Years) mee als vervanger.

De vluchten verliepen voorspoedig en diep in de nacht werden we door Rico en HHF vrijwilliger Christian opgehaald van het vliegveld in Nairobi. Met een klein busje reden we naar ons eenvoudige doch comfortabele hotel in de Keniaanse hoofdstad om een paar uurtjes te kunnen slapen.

afn1

Capital FM in Nairobi

Tegen het eind van de ochtend waren we te gast in een radioshow om de show nog eens extra te promoten. In de middag nam Rico ons mee naar een reservaat voor giraffen, net buiten de stad. De rit van ongeveer een uur was bijzonder indrukwekkend. Met een busje reden dwars door de stad en keken onze ogen uit. Een echte cultuurschok mag je het wel noemen. Het verschil tussen arm en rijk is duidelijk zichtbaar en gigantisch.

Christan, de Duitse HHF vrijwilliger leek het extra zwaar te hebben in het chaotische verkeer. “Das geht doch nicht…” mompelde hij regelmatig als we weer nét niet frontaal op een aanstormende ‘piki’ (scooter) of auto botsten.

afn7We bereikten ongeschonden het bezoekerscentrum en werden verwelkomd door een paar Park Rangers. Net voorbij de ingang was een plek waar je de giraffen kon bekijken en zelfs voeren. Niet geheel ongevaarlijk want zonder voer aankomen kon je een fikse kopstoot opleveren. Gelukkig dook ik net op tijd weg. Buiten dat bleken de giraffen ook wel heel zacht en voorzichtig als je dan toch met voer voor hun neus stond. Onze tourmanager/cameraman Sebastiaan durfde het zelfs aan om een brokje eten tussen zijn lippen te nemen, waarna een grote giraffe dat brokje voorzichtig opat.

Na een koffie te hebben gehaald (prima koffie overigens!) vertrokken we weer richting ons hotel. In de avond stond er een meet & greet gepland in een Blues Bar. We liepen met de hele club dwars door de stad, waarbij we veel bekijks trokken van de lokale bevolking. Overigens is het voor westerlingen niet altijd even verstandig om op eigen houtje de stad in te gaan. Gelukkig was er een local mee die er voor zorgde dat we veilig op onze bestemming arriveerden. Na een broodnodige maaltijd dronken we gezellig wat met de andere aanwezigen, terwijl op een klein podium (vaak bijzonder goed uitgevoerde) covers gespeeld werden.

Op zaterdagochtend vertrokken we al vroeg richting het nabijgelegen olifantenweeshuis. Hier werden gedurende één uur per dag jonge olifanten gevoerd in de aanwezigheid van bezoekers. De rest van de dag werden de beestjes lekker met rust gelaten. Het was waanzinnig om zo dicht bij deze majestueuze dieren te kunnen komen! We verwachtten eigenlijk in een soort tourist trap terecht te komen maar zowel bij het giraffecentrum als het olifantenweeshuis lag de nadruk heel sterk op educatie en behoud van beschermde diersoorten.

Op weg richting de venue besloten Rico en de HHF vrijwilligers om het laatste stuk achterop een ‘piki’ mee te rijden. Nooit geweten dat er drie volwassen mannen op één scooter zouden passen.

afn-kenia-1Bij de venue aangekomen werden we vrijwel direct door de geluidsman uitgenodigd om te soundchecken. Er stond naast het drumstel echter alleen nog maar een piepklein gitaarversterkertje. Gelukkig bleek er zwaarder materieel onderweg. Natuurlijk zijn we in Afrika, dus 10 minuten wachten werd al snel drie kwartier. Robert riep dat hij even ging helpen met de backline. Na nog eens drie kwartier bleek Robert onvindbaar. In onze hoofden vormden zich al een paar worstcasescenario’s die ik hier niet zal herhalen.

Gelukkig bleek korte tijd later dat hij in zijn enthousiasme met wat locals mee was gereden om de ontbrekende apparatuur op te halen. De venue was een soort grote binnenplaats met een podium, bar en eettentjes en had in een grote westerse Westerse stad zeker niet misstaan. We genoten van pizza en veggieburgers van de aanwezige foodtruck terwijl de eerste band This Is Africa Fest aftrapte.

afn2We deelden het podium met een aantal lokale rock- en metalacts. Ook speelde er een metalband uit Mozambique (Norbormide NMD). In tegenstelling tot de Europese HHF benefietshows, waar vrijwel uitsluitend hardcore bands spelen, is de scene in Kenia een stuk kleiner en daarmee gevarieerder. Het voelde een beetje aan als een show in de 90’s, waar ook vaak bands uit verschillende genres vertegenwoordigd waren.

Eigenlijk jammer dat je dat tegenwoordig zelden meer ziet. Het publiek genoot in ieder geval zichtbaar en ook tussen de bands door werd er luidkeels meegezongen met de muziek van de dj.

afn3We waren genoodzaakt om van plek te wisselen met de band die eigenlijk voor ons zou spelen omdat we na de show direct naar het vliegveld moesten en de show natuurlijk een beetje uit begon te lopen. We hadden allemaal enorm uitgekeken naar deze show dus we speelden of ons leven er vanaf hing. Het publiek leek er ook zo in te staan want er werd flink gestagedived. De aanwezige security snapte niet veel van wat er allemaal voor en op het podium gebeurde en had het zichtbaar zwaar met de springende en moshende menigte.

Halverwege de set viel de stroom van de PA-installatie uit, doordat de losse draadjes (die eigenlijk een stekker hadden moeten zijn) uit het stopcontact schoten. Na een instrumentaal intermezzo was de stroom hersteld en konden we onze set afmaken. Na onze set sloot de locale metalcore band Last Years Tragedy de avond af terwijl wij onze koffers inpakten voor de vlucht naar huis.

afn-kenia2-smooth-sailorDe twee dagen in Kenia hebben we genoten van muzikale en culturele uitwisseling, de schitterende natuur en het maken van nieuwe vrienden. Eigenlijk is 48 uur veel te kort om dit bijzondere land optimaal te kunnen ervaren, maar hebben er het maximale uitgehaald. Dat laatste geldt ook voor de Hardcore Help Foundation. De show was uitverkocht en daarmee gaat er een substantieel bedrag naar lokale projecten in Kenia. Dat kan je met recht de kers op de taart noemen!

tekst: Ernst AFN
foto’s en aftermovie: Sebastiaan de Vries van Smooth Sailor Productions

Volg All For Nothing op Facebook, of bekijk hun website voor meer info.
Meer informatie over de Hardcore Help Foundation vind je hier.
En ook de Rock Society Of Kenia heeft een site en een Facebook.

Grote Prijs van Rotterdam 2016 winnaar singer/songwriters: Wouter Mol

15595666_1095067977278037_1648589628_o
Voor de vier prijswinnaars van de Sena Grote Prijs van Rotterdam kan het jaar 2016 niet meer stuk. Met uitzicht op het nieuwe jaar kunnen zij volop gaan genieten van oliebollen en champagne. Ondertussen mijmerend over hun successen en toekomstplannen. De komende weken spreekt de Popunie elk van hen. Als eerste in de rij: singer/songwriter Wouter Mol.

Deze 24-jarige vertolker van ‘verstilde tot expressieve songs’, begon zijn jaar zonder groots vooropgezet plan. Hij leefde van optreden naar optreden, dacht aan een tourtje door het buitenland en schreef ondertussen zijn liedjes. En o ja, meedoen aan De Grote Prijs van Rotterdam, ook dat moest gebeuren. Hij meldde zich met zijn band Mol en als soloartiest. Uiteindelijk werd hij uitgenodigd om eenzaam en alleen op het podium zijn nummers te komen spelen.

Gouden combinatie
Misschien voelde hij zich iets te eenzaam: een paar weken voor de halve finale liet hij zich flankeren door Maartje Gilissen op harp en Margot Kersing op viool. Deze combinatie pakte uitstekend uit. ‘Wouter had wel eens vaker gevraagd of ik harp wilde spelen bij hem,’ vertelt Maartje, naast harpiste tevens Wouters geliefde. ‘Ik hield de boot eerst af, maar tenslotte gaf ik toe. We zijn nog maar zo kort met z’n drieën bezig, het winnen van die prijs was voor mij heel bizar.’

Voor Wouter was het winnen van de prijs vooral een eer: ‘En ook wel raar om allerlei mensen op je af te zien komen die je niet kent. Want ook al weet niet iedereen wat het winnen van zo’n prijs betekent, het is toch wel een dingetje waar iedereen je mee wilt feliciteren.’

Verrassende composities en mooie melodieën
De jury roemde de verrassende composities en mooie melodieën. ‘Ik heb meer mogelijkheden nu,’ zegt Wouter. ‘We experimenteren volop. Bijvoorbeeld in een nummer getiteld Modern Cave man, waarin we ons uitleven met dissonanten. De harp is daar uitermate geschikt voor. Ook Margot, de violist, houdt erg van modern klassiek, dus… (lachend) we zitten met z’n drieën echt te kicken op valse tonen…’

Wouter is ervan overtuigd dat Margot en Maartje net dat beetje extra aan zijn liedjes hebben toe weten te voegen, waardoor hij de eerste prijs in de wacht kon slepen. Nu is het tijd om dit geluid te vereeuwigen. Begin januari duiken ze de studio van Rikke Korswagen in. De op te nemen nummers zijn geschreven, de arrangementen liggen klaar, ‘maar wellicht kunnen we het nog mooier maken,’ vertelt Maartje. ‘We blijven altijd zoeken.’

ep-release
De bedoeling is de ep in april 2017, zoals Maartje het zegt, ‘de wereld in te gooien.’ Met een mooi optreden op een mooie locatie om de geboorte te vieren. De locatie speelt sowieso een belangrijke rol tijdens hun act: ‘We willen heel graag de ruimte gebruiken,’ legt Maartje uit, ‘niet dat we enkel op een podium staan en onze liedjes spelen.’ ‘Soms loop ik met mijn gitaar door het publiek,’ geeft Wouter als voorbeeld. ‘Ik betrek ze graag bij wat we doen.’

Geheim concert
Eind deze maand, een dag na kerst, staat er een bijzonder optreden op de kalender. Op een nog geheime locatie zullen Wouter, Maartje en Margot hun kunsten ten gehore brengen. Het publiek en de singer/songwriter verzamelen bij kunstwerk ‘De Boom’, waarna ze gezamenlijk op pad gaan naar het geheime schouwtoneel. ‘Het is in elk geval een plek waar onze nummers helemaal tot hun recht komen. Ik vind het belangrijk dat de sfeer van een gebouw aansluit bij onze muziek.’

15659072_1095067940611374_1573406740_o

Toekomstplannen
Mooie plannen en een duidelijke visie, dat belooft veel voor het jaar dat voor de deur staat. Wat als we volgend jaar nu weer hier zitten, wat wil Wouter dan graag hebben bereikt: ‘We hebben twee echt grote plannen, één is natuurlijk onze EP…’ Terwijl hij nadenkt over zijn andere plannen somt Maartje op: ‘We brengen volgend jaar om de drie maanden een clip uit. Daarbij staan er bijna iedere maand al optredens op de agenda. We willen graag op Oerol staan en werken aan een theatertour en, het is nog wat ver weg, maar volgend jaar willen we afsluiten met een groot optreden.’ Dat klinkt daadkrachtig en goed, aan de slag dan maar!

Dinsdag 27 december geeft Wouter Mol een geheim concert. Intieme liedjes met harp en viool op een bijzondere locatie. Koop hier alvast je kaartjes. Volg Wouter Mol ook op Facebook.

Vincent Terlouw