Uitgelicht: Songbird Festival met Rotterdams Songwriter Café: Dion Roman

rdam songbirdOp zaterdag vind je in de Eduard Flipse zaal het Rotterdams Songwriter Café waar, in samenwerking met de Popunie, de volgende vijf talentvolle Rotterdamse acts zich aan het publiek presenteren: Frank Goverts, Delouise, Wolf In Loveland, Dion Roman en Lula Bir. Vandaag lichten we uit: Dion Roman.

Diepgaande, persoonlijke teksten die gezongen worden met een zielvolle stem. Donkere, ongewone gitaar- en pianopartijen die af en toe begeleidt worden door elektronische drumgeluiden. Dit is wat singer/songwriter Dion Roman maakt. Met zijn alternatieve pop nummers weet hij zowel op zijn opnames, als op het podium een persoonlijke en intieme sfeer te creëren.

Dion Roman schrijft, met zijn achttien jaren aan levenservaring, Engelstalige teksten die over zijn onstabiele periodes en opvattingen over het leven gaan. In februari, 2012, bracht hij zelfstandig zijn eerste demo uit, door deze nummers op cd te zetten en op het internet te zetten zodat iedereen ze gratis kan beluisteren en downloaden. Na deze eerste publiekelijke ‘release’, kwamen er aardig wat optredens aanwaaien. Zo stond hij onder andere in Rotown, Rotterdam.

Op 12 november is zijn tweede demo, wederom zelfstandig, uitgebracht (koop ‘m hier!). De taken van het produceren en het inspelen neemt hij volledig op zich, terwijl hij zijn nummers in zijn slaapkamer opneemt.

http://www.youtube.com/watch?v=N5lFRWUTFtU

Extra informatie
Datum: zaterdag 23 november
Locatie: De Doelen (Eduard Flipse zaal), Schouwburgplein 50, Rotterdam
Aanvang: 21:50 uur
Entree: Dagkaart: 42 euro (excl. servicekosten)

Het Songbird festival wilde iets doen met de vele getalenteerde singer/songwriters die er in Rotterdam rondlopen. Dus werd er contact gezocht met de Popunie en een programma samengesteld onder de noemer Rotterdams Songwriter Café. We hebben vijf acts van ongekende schoonheid geselecteerd die op zaterdagavond 23 november in de Eduard Flipse zaal van de Doelen een optreden geven.

Voor meer informatie bezoek je de website van Songbird.

 

De poes op de hoes

I dig ChicksWe lazen het dit jaar meerdere malen in de krant: de lp is terug! En elke keer weer schudde de doorgewinterde vinylverzamelaar meewarrig het hoofd. Terug? Van wát?

Ook elke keer weer dezelfde verhalen en argumenten waarom het analoge vinyl beter is dan de digitale enen en nullen. Iedereen kent ze inmiddels wel: het geluid van vinyl is ‘warmer’, een plaat opzetten is een ‘bewuste handeling’ waardoor je ‘beter naar de muziek luistert’, en tijdens het luisteren heb je de hoes van de bewuste lp in handen hetgeen voor verhoging van het genot zorgt. En daar wil ik het vandaag – met uw welnemen – over hebben: de lp-hoes én genot.

Hits and Tits
Directe aanleiding is een vierdelige reeks boeken van de Belgische journalist/verzamelaar Kris Dierckx, met de marketingtechnisch goed gekozen naam Hits and Tits. Deel 1 (Hoezenpoezen: Hoe Sexy Meiden de Lage Landen Veroverden) verscheen enkele weken geleden, een boek vol (on)functioneel naakt uit de jaren 60 en 70 in alle soorten en maten. Voornamelijk damesnaakt trouwens, mocht je iets anders verwachten (of op iets anders hopen). In de loop van volgend jaar kunnen we de overige delen verwachten: Covergirls, Toen niets mocht en Op ’t Kantje Af.

Dierckx is niet de eerste die op dit idee kwam. Al in 2002 verscheen Naked Vinyl van Tim O’Brien en Mike Savage. Een fraai boekje dat om onverklaarbare redenen al snel bij De Slegte belandde, en volgens sommige mensen tegenwoordig een behoorlijk bedrag moet opleveren. Gelukkig had ik tot onlangs 3 exemplaren, een aantal dat na enige generositeit van mijn kant inmiddels weer tot 1 is geslonken.

Wat je ziet is niet wat je krijgt
Hoezenpoezen ligt voorlopig nog voor een normale prijs (24,95 euro) in de winkel. Het is een fijn bladerboek geworden. Uiteraard met veel Vlaamse en Nederlandse voorbeelden van goede (wan)smaak, wat als bijkomend voordeel heeft dat een flink aantal van deze lp’s nog weleens bij de plaatselijke kringloopwinkel kan worden gescoord. De meeste hoezen in het boek hebben verder één ding gemeen: de hoes is bijna altijd spannender dan de futloze muziek op de bijgeleverde lp. Wat je ziet is duidelijk niet wat je krijgt. Gelukkig is wat je ziet in veel gevallen wel genoeg.

Hoezenpoezen biedt inderdaad een fraaie staalkaart. In het begin nog onschuldig, met de beroemde – en stijlvolle – Favourites Serie met foto’s van Paul Huf. Daarna snel steeds minder stof en steeds meer bloot. Van de Italiaanse saxofonist Fausto Papetti – die vooral beroemd werd door de poezen op z’n hoezen – is een fijne selectie te zien. De stijl van de Papetti-hoezen maakte zelfs school; zijn landgenoot Gil Venture had ook een voorkeur voor ‘leuke blote meiden’. Vreemde eend in de bijt van Gil: de hoes van de lp Sax Club Number 2 met een foto van een non in vol ornaat. Saxy?

De vermaarde hoezen van het Rotterdamse O Jee-label schitteren trouwens door afwezigheid. Jammer, maar dat wordt waarschijnlijk later in de serie nog wel goedgemaakt. Ik gok op het laatste deel, Op ’t Kantje Af.

Eindeloze stroom
Voor de vier Hits and Tits-delen heb ik alvast een mooie plek op een aparte plank gereserveerd. De afgelopen 20-30 jaar verscheen namelijk al een grote stroom aan boeken met lp- en single-hoezen. Mijn bibliotheek is verre van compleet, maar het is inmiddels een aardig rijtje. Boeken met hoezen van één artiest (Elvis Presley, Golden Earring(s), Pink Floyd), een genre (jazz, reggae, punk), platenlabel (Blue Note, Mainstream, Impulse), fotograaf/vormgever (Paul Huf) of tijdperk (60’s, 70’s etc.). Of gewoon de mooiste hoezen, dwars door alle genres en decennia heen. Ideale lectuur tijdens het plaatjes draaien!

Hoezenpoezen bestel je bij je favo boekhandel. Of hier

Jeroen van de Beek

Vinylverzamelaar. Historicus. Voormalig radiomaker. Parttime dj. Rotterdammer.